Hedvig tar in 100 M sek från Axel Johnsons D-Ax och San Francisco-baserade Obvious Ventures
2019-08-27
Det digitala försäkringsbolaget Hedvig tar in 100 miljoner kronor i en serie A-runda för att fortsätta sin tillväxt och nå ut med sin nytänkande affärsmodell.
Investeringsrundan leddes av San Francisco-baserade Obvious Ventures, grundat av Twitter-medgrundaren Ev Williams, James Joaquin och Vishal Vasishth. Bolagets #worldpositive investeringsfilosofi hjälper startups att kombinera vinst med bra syften. Obvious Ventures har tidigt investerat i banbrytande företag som Beyond Meat, Magic Leap och Medium.
”Hedvig använder kraften i AI och en personaliserad produkt för att skapa ett modernt och nytänkande försäkringsbolag. Det fantastiska teamet lyckas skapa en försäkringsupplevelse som är helt nytänkande. Vi på Obvious Ventures är stolta över att få vara med och utveckla detta framöver.” säger Vishal Vasishth på Obvious Ventures.
D-Ax – Axel Johnsons verksamhet för investeringar i tidiga skeden – investerar också i rundan. Axel Johnson är en av Nordens äldsta och största handelskoncerner och tillsammans når bolagen inom gruppen över 1,5 miljoner människor varje dag.
”Vi är glada och stolta över att få vara med och förändra försäkringsmarknaden tillsammans med Hedvigs fantastiska team. Vi tror starkt på deras produkt, och är övertygade om att det finns en enorm potential för en försäkringstjänst som är byggd på innovation, kundfokus och transparens. Som alltid inom Axel Johnson har vi ett långsiktigt perspektiv på vår investering och vi ser fram emot att stödja Hedvig då de skalar upp sin verksamhet under de kommande åren”, säger Joakim Skarborg, ordförande i D-Ax.
Pengarna från investeringsrundan kommer användas till att utveckla nya tjänster och produkter, utöka Hedvigs kundbas och att expandera tjänsten i och utanför Sverige.
Hedvig har tidigare tagit in 30 miljoner kronor från Cherry Ventures och ett flertal affärsänglar. På bara ett år har mer än 15 000 svenskar anslutit sig till Hedvig för att få ett schysst och rättvist försäkringserbjudande. Genom att röra sig ifrån ett traditionellt till ett digitalt och kundcentrerat tillvägagångssätt har försäkringsupplevelsen ändrats radikalt. Med ett totalt försäkringsvärde på mer än 10 miljarder kronor är Hedvig det snabbast växande digitala försäkringsbolaget i Norden.
”Genom transparens och en schysst affärsmodell vill Hedvig skapa världens första häpnadsväckande försäkringsupplevelse”, säger Lucas Carlsén, medgrundare och VD på Hedvig. Under alldeles för många år har försäkringsbranschen gynnats av att göra sin service svår, krånglig och opersonlig. Hedvig grundades för att ändra just detta. Tack vare våra nya investerare är vi mer övertygade än någonsin om att vi kan sprida vår underbara hemförsäkring till den breda massan.
OM HEDVIG
Hedvig är det ledande digitala försäkringsbolaget i Sverige, som genom nyskapande teknik och en revolutionerande och hållbar affärsmodell skapar en häpnadsväckande försäkringsupplevelse. Genom att ta bort onödigt krångel och allt som generationer av konsumenter har ogillat med försäkring lyckas Hedvig förändra försäkringsupplevelsen från tråkig och icke-transparent till något schysst, roligt och enkelt. Hedvig lanserade sin tjänst i maj 2018 och försäkrar i dagsläget mer än 15 000 personer, med ett totalt försäkringsvärde på 10 miljarder kronor. Bolaget är baserat i Stockholm, har 30+ anställda och har fått investeringar från Obvious Ventures, D-Ax, Cherry Ventures och ett flertal kända affärsänglar.
För mer information, vänligen kontakta:
Andres Sehr, Chief Marketing Officer
andres@hedvig.com
Joakim Skarborg, Styrelseordförande D-Ax/VD Novax
joakim.skarborg@novax.se
070-829 06 07