Humla flyger vidare – blir en del av Axfood

2023-06-01

Axel Johnsons fintech-startup Humla blir en del av Axfood. Som en del av Axfood kommer Humla-teamet bidra till att vidareutveckla Sveriges starkaste dagligvaruerbjudanden.

Humla startades inom Axel Johnson för att utveckla finansiella tjänster som stärker konsumentföretags kundrelationer. Bakgrunden var de möjligheter som kombinationen av regleringar som open banking och API-baserad teknik som Banking as a Service har skapat för konsumentföretag att utveckla finansiella tjänster utan att själva behöva bli bank.

Som första aktör i Sverige har Humla utvecklat en modern kundupplevelse för betalningar med hjälp av SEB Embeddeds tjänster inom Banking-as-a-Service. En plattform som skapar möjligheter att skräddarsy finansiella tjänster som hjälper retailers att förstärka och personalisera relationen till sina kunder.

Nu blir Humla-teamet en del av Axfood med ambitionen att accelerera utvecklingen av betalningar och finansiella tjänster för att förstärka Axfoods befintliga kunderbjudanden.

Emil Berg Eckerrot, vd Humla:

”Tillsammans med SEB Embedded har vi byggt upp en plattform med den absolut senaste tekniken, för att stärka retailers kundrelationer. Utifrån den plattformen och teamets spetskompetens kommer vi att bidra till att stärka Axfood inom betalningar och relaterade tjänster. Mat är det enskilt tyngsta segmentet inom konsumenthandeln räknat i såväl volym som påverkan på människors vardag. Det är svårt att tänka sig ett mer meningsfullt sammanhang att verka inom.”

I samband med övertagandet kommer det nuvarande Humla-kortet att avvecklas och fokus framåt ligger på att förstärka Axfoods befintliga kunderbjudanden. Konsumenter som har Humla-kortet kommer att få information direkt från Humla med instruktioner för att avsluta sina kort.